Min kære handicapbil, som jeg sætter stor pris på

Jeg er så heldig, at jeg har fået bevilget en handicapbil, og det sætter jeg meget stor pris på. Men jeg har været lidt uheldig på det sidste. Jeg kunne ikke få min motor/kabinevarmer til at starte, og det er altså meget upraktisk, når man har en Opel Movano, som har en højde på 2,3 meter, og man sidder i kørestol. Det er altså en kæmpe udfordring, når der er is på ruderne … men jeg skulle ud at handle med min ledsager.

Vi kommer afsted og turen går til Odense. På vejen hjem skal vi ind og handle. Men det kunne jeg godt glemme alt om! Jeg kunne ikke få bespændingen til at slippe min el-kørestol, så der sad jeg. En torsdag eftermiddag ude på Nettos parkeringsplads i min kære handicapbil – og hvad gør man lige?

Ja, jeg må faktisk ikke gøre noget, før jeg har kontaktet kommunen og sendt en ansøgning via borger.dk!

Nødudløser

Det blev altså lynhurtigt koldt inde i bilen, så jeg kontaktede Langhøj og fik oplyst, at der sidder en nødudløser under stolen! Øh, tak for oplysningen, men … det løser jo ikke mit problem! Jeg kan muligvis komme ned i bunden af bilen, men jeg kan godt glemme alt om at komme op igen. Medmindre jeg lige har brug for en låst ryg de næste mange dage … og det kan jeg altså ikke lige overskue.

Jeg kunne ikke lige gennemskue, hvad jeg skulle med den oplysning på det tidspunkt. Men jeg kan da godt efterfølgende se, at vi kunne have kørt hjem. Hvor jeg så kunne vente et par timer i bilen, indtil min kære mand kom hjem, så han kunne bruge nødudløseren. Eller jeg kunne ringe og bede ham om at tage fri – igen! Og så kunne jeg kontakte kommunen og sende en ansøgning … nu tænker I sikkert, at min ledsager kan da hjælpe mig. Det kan hun formentlig også godt, men hvis der går noget galt, så vejer en el-kørestol altså omkring 155 kg. Og det svarer nok til 3 gange hendes kropsvægt … så det vil jeg altså ikke spørge om – tænk, hvis hun kommer til skade!

Nå, men jeg må have lydt temmelig desperat, for til sidst fik jeg at vide, at så måtte vi komme ned på værkstedet. Se det er en løsning, som jeg kan bruge. Vi kørte til Langhøj, og de kunne heldigvis hjælpe mig – og helt uden beregning. Det er god service!

Motor/kabinevarmer

Nå, men tilbage til min motor/kabinevarmer. Jeg har kontaktet kommunen og fået sendt ansøgningen. Jeg fik efter at Langhøj afviste at hjælpe med motor/kabinevarmeren, da min kære handicapbil er ”født” med denne, lov til at kontakte en Opel forhandler. Jeg kontaktede V. Holm Jensen i Odense og forklarede dem situationen. Jeg fik en tid dagen efter, så de kunne finde ud af, hvad der var galt.

Jeg kunne forstå, at Langhøj havde ændret ved strømforsyningen til motor/kabinevarmeren, men hvorfor og hvad det betød, det forstod jeg ikke. Men jeg fik det lavet, og nu må vi så se, om kommunen vil betale regningen!

Det er anden gang, at jeg er hos V. Holm Jensen i Odense, og deres service har hver gang været i top.

Hvad skal man lige gøre

Hvis man er så heldig, som jeg er, og har fået bevilget en handicapbil, så betaler man afdrag, forsikring og vedligeholdelse på bilen, ligesom alle andre bilejer. Man kan vist søge om at få økonomisk hjælp til nogle af udgifterne, men det har jeg valgt ikke at gøre, så denne del har jeg ikke erfaring med. Nå, men tilbage på sporet … hvis nogle af “de særlige indretninger” går i stykker, så skal jeg via kommunen for at få det repareret.

Proceduren i min kommune er følgende:

  • Jeg skal kontakte kommunen, som giver grønt lys til, at jeg kan kontakte Langhøj. Jeg får også besked på, at jeg skal sende en ansøgning.
  • Jeg skal udfylde samme ansøgning, som også bruges, når man første gang skal søge om en handicapbil. Det er en ansøgning med rigtig mange spørgsmål, som er total irrelevante, når man søger om en reparation.
  • Når jeg har sendt ansøgningen, så kan jeg kontakte Langhøj og få en tid.
  • Hvis bilen er ”født” med den særlige indretning, så bliver jeg afvist ved Langhøj, og skal så igen kontakte kommunen få at få lov til at kontakte fx en Opel forhandler.
  • Min ledsager og jeg kører herefter til fx Langhøj med bilen, hvis jeg fortsat kan bruge bilen. Hvis ikke, så må min kære mand tage fri fra arbejde, så han kan køre bilen til Langhøj.
  • Langhøj finder ud af, hvad der skal laves, og hvad det koster, hvorefter de sender et tilbud til kommunen. Og vi bliver sendt hjem igen, uden at det er lavet.
  • Hvis Langhøj laver fejlen uden kommunens godkendelse, så kan de afvise at betale regningen.
  • Nu skal jeg så vente på, at kommunen godkender tilbuddet.
  • Når jeg modtager godkendelsen, så skal jeg igen kontakte værkstedet og få en tid.
  • Og nu må værkstedet endelig lave fejlen!

Hvordan forklarer man lige denne procedure

Som tidligere nævnt, så har jeg lige fået lavet min motor/kabinevarmer hos V. Holm Jensen i Odense. Jeg forklarede ovennævnte fremgangsmåde til dem, men for dem gav det ingen mening ikke at lave fejlen med det samme. Regningen bliver jo væsentlig højere, hvis de skal bruge tid og ressourcer på samme fejl 2 gange.

Ja, jeg forstår heller ikke denne procedure – det giver absolut ingen mening! Så hvordan forklarer man lige denne procedure?

Mon kommunen normalt får en regning på den tid værkstedet bruger på at finde fejlen og udarbejde et tilbud – og derefter en regning for at lave fejlen? En ting er sikkert, de gør det ikke gratis, og det mener jeg bestemt heller ikke, at de skal!

Hvad nu, hvis …

Jeg krydser fingre for, at der ikke sker noget med “de særlige indretninger” uden for kommunens telefontid, i weekenderne og på helligdagene … og helst heller ikke i ferieperioderne, for så er det ikke sikkert, at der er nogle på kommunen, der kan give grønt lys til, at jeg må kontakte et værksted.

Hvis det sker, så må jeg jo finde ud af, hvad jeg så gør … men indtil videre har jeg være heldig!

Grunden til at jeg har valgt at skrive dette indlæg, skyldes at jeg simpelthen ikke forstår, hvorfor værkstedet ikke må lave “de særlige indretninger”  første gang. Umiddelbart så tænker jeg, at værkstedet jo kan ringe til kommunen, ligesom de ringer til alle andre bilejer, hvis der er tale om en større udgift, og få deres godkendelse med det samme. Men det kræver jo, at de kan komme i kontakt med kommunen … men det må da kunne løses med et direkte mobilnummer til sagsbehandleren/afdelingen. Men det kan jo også skyldes, at proceduren er bestemt via love og bekendtgørelser.

Jeg vil gerne understrege, at jeg har et godt samarbejde med min kommune både omkring min handicapbil og mine øvrige hjælpemidler.

Nyt hjælpemiddel

Min kære mand mener i øvrigt, at jeg burde købe en selfiestang, og sætte en isskraber på enden af stangen, så burde jeg kunne nå ruderne på bilen fra min kørestol!

“Et nyt hjælpemiddel, som er et ”must have” er landet hos din købmand … et produkt, som du ikke kan undvære – en selfieskraber!”

Hmm, det lyder lidt forkert …

 

Skriv et svar